De KNLTB-clubapplicatie

De KNLTB lanceert in het eerste kwartaal van 2016 een snelle, eenvoudige webbased ledenapplicatie onder de ambitie ‘verbinden’: De Club-app.

Wellicht heb je hiervan al wat gehoord. Op www.knltb.club kun je meer informatie terugvinden over de app, de video terugzien en alle eerdere nieuwsbrieven van de KNLTB over deze club-app inzien. De video kun je ook terugzien via

Youtube: https://youtu.be/msp5wZZZbKI

Hier onder vast een uiteenzetting wat die club-app nu precies is:

De applicatie is een 'cloud'-oplossing. Verenigingen kunnen het ledensysteem KNTLB.club en de ClubApp beheren vanuit een via internet te benaderen omgeving. Vanaf deze plek kunnen verenigingen bijvoorbeeld nieuwsberichten in de app publiceren. Deze omgeving werkt op elke browser en ook kan je het via een tablet of smartphone gebruiken.

App als onderdeel van een groter geheel. De mobiele app (voor iOS en Android) is een onderdeel van een groter aanbod wat de KNLTB ons gaan doen: een compleet geïntegreerd systeem met onder meer een online ledenadministratie, facturatie / boekhouding, een responsive clubwebsite en integratie met het bestaande KNLTB afhangbord.

De belangrijkste elementen van de app worden het mobiel afhangen (geïntegreerd met een mogelijk Afhangbord.nl), het zoeken van een tennismaatje, clubnieuws, clubagenda, ruimte voor sponsoren en competitie-informatie.

Met betrekking tot het zoeken van een maatje: vooralsnog is dit binnen de eigen club, later uit te breiden naar (alle) andere clubs. Met push-berichten kun je je leden bovendien goed informeren over nieuws of evenementen.

De app wordt naar de overtuiging van de KNLTB het informatie- en communicatieplatform van de vereniging. In de hockeywereld is dit al een feit: meer dan 80% van al het verkeer komt uit de app van de hockeyclubs. De overige 20% komt van de verenigingssite.

Hoe wordt de app 'gevuld'? Samen met de app biedt de KNLTB de verenigingen een web-based clubapplicatie met onder meer de ledenadministratie die gekoppeld is aan de KNLTB. Binnen deze applicatie kun je ook het clubnieuws, agenda en de sponsoren van de vereniging beheren. Op termijn komen daar modules bij, zoals een responsive verenigingswebsite. De applicatie zelf wordt ook zo ingericht dat we onze vereniging ook via een tablet of telefoon kunt beheren.

We hebben een iemand gevonden die deze app wil sponsoren voor onze vereniging omdat voor de mobiele app er een maandelijkse bijdrage komt voor de vereniging. We kiezen voor een generieke variantm waarbij de speler de KNLTB ClubApp uit de app-stores downloadt om vervolgens voor WTV te kiezen.

Push-berichten: Met de mobiele app wordt het mogelijk om mensen snel, gratis en met hoge aandacht te informeren. We bouwen dit onder meer voor nieuwsberichten (bij bijvoorbeeld onverwacht uitvallen van banen), het afhangen ('Over een half uur heeft u baan 8 afgehangen. Zorg dat u op tijd komt.'), de bardienst ('Morgen heeft u zich ingedeeld van 10-14u. Controleer uw mail voor meer info.'). Of het aankondigen van een bbq of ledenvergadering. Een push-bericht heeft een heel hoge attentie-waarde, veel meer dan e-mail. De vereniging bepaalt natuurlijk zelf wanneer er berichten worden verstuurd.

Ledenadministratie: De app kunnen we gaan gebruiken in combinatie met een website. Daar kunnen we bijvoorbeeld de nieuwsberichten plaatsen, of de club-agenda. En ook, heel handig: een geïntegreerde ledenadministratie gekoppeld met de KNLTB zelf. Op die manier kan, als de ledenadministrateur een lid opvoert, het nieuwe lid direct gebruik maken van de app. En een tennismaatje zoeken! Met dit alles wordt het ons zo gemakkelijk mogelijk gemaakt.

Tennismaatjes vinden binnen de club: Op zoek naar iemand om mee te tennissen? Of voor vanavond of volgende week vrijdagochtend? Dat kan je met de KNLTB-clubapplicatie straks snel en gemakkelijk regelen. Je kan een verzoek binnen de eigen vereniging plaatsen op basis van leeftijd, geslacht en/of speelsterkte. Ook heel fijn voor nieuwe leden die op zoek zijn naar een maatje. Het geheel is geïntegreerd met de meegeleverde ledenadministratie.

Interne ladder-competitie: De nieuwe KNLTB ClubApp voorziet ook in een (digitale) ladder-competitie. Leden kunnen via de app (en eventueel via de website) elkaar uitdagen en uitgedaagd worden. En eventueel meteen een baan reserveren. Met foto’s en de mogelijkheid om de stand ook in het clubhuis te tonen wordt de laddercompetitie nog leuker! Het is ook mogelijk om meerdere laddercompetities op te zetten, bijvoorbeeld een speciaal voor jeugdleden.

We houden onze leden eenvoudig op de hoogte van nieuws of belangrijke events. En met pushberichten zorg je voor veel extra aandacht voor het bericht onder je leden.

Een nieuwsbericht plaats je eenvoudig via de online ledenapplicatie KNLTB.club. Je kunt bijlagen toevoegen zoals PDF of Word-bestanden. Vanzelfsprekend kun je ook meerdere foto's toevoegen en zelfs video's.

Als de app wordt geopend, worden automatisch de meest recente nieuwsberichten van de club getoond. De nieuwsberichten kunnen door één of meerdere personen binnen de vereniging worden gepubliceerd vanuit de clubapplicatie KNLTB.club. Daar kun je aangeven in welke categorie het nieuwsbericht hoort en kun je bijlagen toevoegen zoals PDF of Word-bestanden. Vanzelfsprekend kun je ook meerdere foto's toevoegen en zelfs video's.

Ook kun je vanuit KNLTB.club bepalen of het nieuwsbericht als pushbericht naar alle gebruikers van de app moet worden gestuurd. Pushberichten zorgen voor veel extra aandacht voor het bericht onder de leden, maar we adviseren om alleen de écht belangrijke nieuwsberichten als pushbericht te versturen. Teveel pushberichten leiden ertoe dat mensen deze notificaties gaan uitzetten en dat zou natuurlijk zonde zijn.

Als je het nieuwsbericht publiceert, kun je ook aangeven op welke plekken je wil dat het bericht wordt geplaatst. Bijvoorbeeld op het grote scherm in het clubhuis, in de app of op sociale kanalen van de club zoals Twitter en Facebook. Indien je gebruik maakt van de mogelijkheid tot het krijgen van een website via KNLTB.club kun je deze berichten ook naar de site publiceren. De mogelijkheden rond de verenigingswebsites, zal spoedig meer informatie komen.

De WTV heeft de ambititie om gebruik te maken van deze app. Meer informatie volgt in een later tijdperk --